Firmele au trebuit din martie și până acum să se descurce de multe ori chiar și fără birouri clasice în timpul pandemiei de coronavirus. Cum această stare de criză sanitară se prelungește se pune întrebarea dacă reprezentanții agenților economici de la noi se vor mai întoarce vreodată la căutarea celor mai bune spații de birouri în număr așa de mare cum o făceau până în primăvara asta.
Sars-Cov-2 a focusat atenția acestora asupra a ceea ce reprezintă cu adevărat biroul de firmă, cât de important este el și ce rol ar trebui ca să joace pe viitor în strategiile și bugetele afacerilor lor, care sunt punctele forte și negative ale muncii angajaților de acasă.
Din punct de vedere personal, oamenii din firme cu diverse profile de activitate au experimentat în aceste luni cum s-au simțit acasă și se gândesc deja cum se vor simți la întoarcerea la biroul clasic, dacă și cum s-ar putea comporta diferit atunci când vom ajunge acolo.
Aceste aspecte referitoare la înțelegerea noțiunii de “birou de firmă” și ce implicații ar putea surveni pe viitor cu privire la respectivul concept preocupă deja deopotrivă pe angajatori și pe angajați.
Contează deja foarte mult cât costă spațiul de birouri ce se va folosi, pentru a se potrivi nevoilor firmei și a funcționa în post-pandemie și, cât de mulți angajați își pot permite angajatorii dacă măsurile de siguranță sanitară se vor menține multă vreme de acum încolo.
Firmele mai au nevoie de birouri fizice?
Nu s-a dovedit deocamdată că se poate lucra întotdeauna la fel de bine, de productiv, de la distanță.
Spre surprinderea multora, izolarea în propriile locuințe a demonstrat într-adevăr că o cantitate considerabilă a lucrărilor care se desfășoară de obicei în birouri poate continua atunci când acestea sunt închise. Unii au descoperit că pot fi mai productivi acasă și se bucură de libertatea unui program mai relaxat. Puțini regretă cu adevărat naveta de dimineață sau de seara, mai ales dacă lucrează într-un oraș mare.
Dar, dacă coronavirusul a accelerat tendința de lucru la domiciliu, și-a dezvăluit concomitent și limitările. Astfel, într-o economie a colaborării, succesul unei organizații va depinde în continuare de interacțiunea față în față, distanțarea socială fiind un mare obstacol în acest sens.
Când încercați să atragi, să păstrați și să crești angajați de top, locul de muncă joacă un rol foarte important în modul în care oamenii percep o afacere.
De multe ori, în loc să faci un interviu de muncă prin videoconferință, ca potențial angajat vrei să mergi în spațiul lor și să simți energia locului, să vezi cum relațiile de la firma respectivă.
Cele mai citite articole
Biroul fizic are un rol important în furnizarea de oportunități de învățare pentru angajații mai tineri
Pentru oamenii aflați la începutul carierei există o mai mare dorință de a fi alături de alte persoane. Pe măsură ce îmbătrânești și ai deja o familie, este mult mai ușor să lucrezi de acasă.
Totuși, se pare că nicio afacere va dori să se întoarcă la modul în care au fost făcute lucrurile anterior pandemiei, astfel încât apar implicații imediate asupra spațiului de birouri ce urmează a fi totuși închiriate.
Inevitabil, va exista o reducere a cererii de birouri, deși aceasta va varia de la un sector la altul. Industriile turistice și de agrement vor fi cele mai afectate, vor avea nevoie de mai puțin spațiu corporativ, în timp ce unele firme de servicii profesionale pot fi capabile să continue la fel de normal cu practicile de lucru modificate, chiar de la distanță.
Sectoare în plină expansiune, precum tehnologia și comerțul electronic sunt deja mai predispuse să acționeze fără a merge la birourile de tip clasic.
Companiile ar putea vedea acest lucru ca o oportunitate de a reduce dimensiunea, de a reduce costurile de operare și de a investi mai mult în tehnologie.
Într-o criză, există întotdeauna se reduc costurile fixe, inclusiv chiriile
Chiriașul tipic corporate va începe să creadă că poate nu are nevoie de spațiu pentru 100% dintre angajații săi, ci doar pentru 75% sau 60%.
Totuși, ceea ce face din pandemie un fenomen atât de ciudat este faptul că impactul său imediat va fi acela de a împinge firmele în direcția opusă: acestea vor avea nevoie de mai mult spațiu pentru fiecare angajat în parte.
Această criză probabil va accelera nevoia de spații de birou moderne, flexibile, cu multe servicii. Clădirile care vor avea de suferit vor fi cele mai vechi, pe care chiriașii nu le mai doresc.
Cauți pentru afacerea ta niște birouri speciale, adaptate activității economice de după pandemie? Activ Property Services te poate ajuta în acest sens!